Barn- och fritidsprogrammet

Barn- och fritid sätter människan i fokus

Barn och fritidsprogrammet passar dig som vill arbeta med människor – att möta, leda och inspirera i deras utveckling.

Teori och praktik varvas under utbildningen, vilket ger en helhetssyn inom olika yrkesområden. I årskurs tre har eleverna möjlighet att göra sin praktik utomlands på Malta.

Inriktning pedagogiskt och socialt arbete

Pedagogisk/social inriktning ger en god inblick i olika pedagogiska och sociala verksamheter, till exempel inom förskola, skola och olika sociala omsorger för människor i behov av särskilt stöd. Man kan jobba som barnskötare, stödpedagog och elevassistent. För att få behörighet till universitet eller högskola finns det möjlighet att lägga till kurser för att studera till lärare, polis och socionom.

Inriktning fritid och hälsa

Fritid och hälsa är för dem som är intresserade av hälsa – att hjälpa människor att må bra och coacha till ett friskare och hälsosammare liv. Man kan jobba inom fritids- och föreningsliv, fritidsverksamheter, och som simlärare. Fritid- och hälsa samarbetar med Svenska Livräddningssällskapet (SLS). Efter genomförd utbildning är eleverna certifierade simlärare.
Inriktningen ger också möjlighet till fortsatta studier genom att välja kurser som krävs för att utbilda sig till fysioterapeut (sjukgymnast) idrottslärare och fritidsledare.

Behörighet till fortsatta studier

Du får grundläggande behörighet till högskola/universitet när du läser Barn- och fritidsprogrammet. Det går att välja bort de kurser som ger grundläggande behörighet för den som önskar.

Möjlighet till utlandspraktik

Hulebäcksgymnasiet har sedan våren 2020 ett samarbete med Malta via ett EU-finansierat Erasmus + projekt. Tack vare det projektet ges elever i åk 3 möjlighet att få göra den avslutande APL-perioden i årskurs 3 på en skola, simanläggning eller gym på Malta.

Idrottsprofiler

Fritid- och hälsainrikningen är kopplad till våra idrottsprofiler. Du kan läsa Innebandy, Ishockey eller Padel.

Citat

amanda carlsson

Jag är jättenöjd att jag valde BF, här
blandas teori och praktik, så att man även får lära sig utanför klassrummet.

Inriktningar

Fritid och hälsa