1. Hem
  2. keyboard_arrow_right Nyheter
  3. keyboard_arrow_right Klimatet - En ödesfråga för framtiden

Klimatet - En ödesfråga för framtiden

Delegationer från många av världens länder samlas på Hulebäcksgymnasiet under två dagar. Det är FN:s generalförsamling som tillfälligt tar plats på skolan. På agendan står FN:s globala mål nummer 13 - bekämpa klimatförändringarna.

Vetenskapsmännen är eniga. Uppvärmningen är fakta. De fossila energislagen måste fasas ut. Klimatfrågan är därför inte svår, men alla aspekter av den gör det till en svår nöt att knäcka. William Davidsson är optimistisk trots att han representerar Maldiverna, ett land som bokstavligen kan slukas av Indiska oceanen ifall inte klimatfrågan får en lösning.

- Det går bra faktiskt, vi har fått många bra samarbetspartners som vill verka för att parisavtalet ska hållas, säger William Davidsson.

Utkomsten av dagarna är oviss, även om en viss optimism skymtar i att många länder tycks beredda att ta ett ansvar för tidigare åtagande, det vill säga att sträva efter att den globala temperaturökningen stannar vid max 1,5 grader jämfört med förindustriell tid.

- Vi ska minska vår oljeproduktion till 2040 och lägga pengarna från oljeproduktionen på förnybara energikällor, säger Azerbajdzjan delegater Filippa Nodby och Ella Bergelind .

FN-rollspel i två dagar

Naturligtvis är de det inga ”riktiga” delegationer utan 140 elever från Ekonomi och Samhäll som deltar i FN-rollspel. Ett FN-rollspel är en kopia av FN:s generalförsamling.

Det har gått bra. Vi har nailat våra tal. Det är väldigt roligt för att väldigt många är engagerade så det blir roliga diskussioner, säger Filippa Nodby och Ella Bergelind.

När mötesdagarna avslutas har förhoppningsvis några resolutioner gått igenom som bidrar till att det globala målet nummer 13, bekämpa klimatförändringarna, tar steg framåt. Att 1,5 gradersmålet säkerställs och att alla elever får många lärdomar om hållbar utveckling genom sitt deltagande i rollspelet.

Senast ändrad