1. Hem
  2. keyboard_arrow_right Nyheter
  3. keyboard_arrow_right en sådan här chans får man bara en gång i livet

Denna nyhet är äldre än sex månader och är kanske inte aktuell längre.

en sådan här chans får man bara en gång i livet

Här kommer en hälsning från Frida Dahlberg och Emma Sandén på barn- och fritidsprogrammet som just nu gör sin praktik på Gozo.

Vårt första intryck av ön Gozo var att människorna här är så otroligt trevliga och hjälpsamma. Om man jämför Malta med Sverige är det väldigt stora skillnader. Det gäller allt från väder och kultur till mat och natur. Lägenheten vi bor i är stor och våra husvärdar fantastiska och vi uppskattar dem väldigt mycket, berättar Frida och Emma.

APL platserna på Gozo har varit annorlunda på många sätt eftersom pedagogiken skiljer sig mycket från den svenska. Det är en annan disciplin och religionen spelar en stor roll men det har varit väldigt lärorikt tycker Emma. Frida instämmer och fyller i att barnen får ta ett stort ansvar. Både Frida och Emma tycker att handledarna på skolorna har varit inspirerande, hjälpsamma och stöttande när de har genomfört sina APL-uppgifter och aktiviteter. Dessutom är barnen är nyfikna och härliga så jag har trivts jättebra berättar Emma som har haft sin APL på “Ghajnsielem primary school” i årskurs 3.

Frida har haft sin APL i årskurs 5 på ”Gozo Collage, Sannat primary and special unit ”. Det är en skola där barn med särskilda behov går i en del av klasserna. Även hon har haft det väldigt bra. Frida berättar att hon har hållt i en lektion om Sverige, varit med på många spännande utflykter med barnen och även hjälpt till i klassrummet under lektionerna.

Allt som allt har vi haft det väldigt trevligt och vi uppskattar tiden otroligt mycket. Vi rekommenderar alla att söka till detta äventyr eftersom ”en sådan här chans får man bara en gång i livet” avslutar Frida och Emma.

Nyhetsblad

Valetta